Nowości PKP Intercity w nowym rozkładzie jazdy od 14 grudnia to także połączenia międzynarodowe. Do wszystkich popularnych miast za granicą, jak Praga, Berlin, Wilno, Wiedeń dojechać teraz będzie można częściej i z większą regularnością. Pociągi PKP IC wyruszyły też w nową trasę do Lipska.
W nowym rozkładzie jazdy PKP Intercity do dyspozycji pasażerów jest blisko 560 połączeń latem oraz 531 poza sezonem wakacyjnym. Wśród tych połączeń jest aż
57 pociągów międzynarodowych, to o 17 więcej niż teraz. Co ważne pociągi międzynarodowe, podobnie jak spora część krajowych, kursują w równych odstępach czasowych, co jest wygodą dla pasażerów w planowaniu podróży i zapamiętywaniu rozkładów. Co 2 godziny odjeżdżają składy z Warszawy do Berlina, co 4 godziny z Krakowa do Wiednia, a także co 4 godziny do Pragi z Krakowa, Warszawy i Trójmiasta.
Kierunek Niemcy PKP Intercity rozwija siatkę połączeń w kierunku zachodnim. Dzięki współpracy z Deutsche Bahn, liczba dalekobieżnych relacji wzrosła z 11 do aż 17 par połączeń. Berlin i Warszawę przez Poznań łączy 7 par pociągów dziennych kursujących w równym takcie co 2 godziny. Natomiast do Berlina z Krakowa, Katowic, Opola, Wrocławia i Zielonej Góry pociągi kursują w takcie co 4 godziny. Dodatkowo do stolicy Niemiec mogą dojechać też podróżni
pociągiem nocnym IC Ursa - z Przemyśla przez Rzeszów, Dębicę, Tarnów, Kraków, Katowice, Opole, Wrocław i Poznań. Druga grupa wagonów tego pociągu kursuje również m.in. z Chełma, Lublina, Warszawy, Łodzi, Sieradza i Kalisza.
Dziś na tory wyjechały pociągi z/do Lipska, które przekraczają granicę przez przejście graniczne Węgliniec – Horka. Do Lipska przez Wrocław kursują pociągi z Krakowa (grupa wagonów od składu IC Chełmoński rel. Kraków – Świnoujście pod nazwą IC Saxonia) oraz z Przemyśla (grupa wagonów od składu IC Wyczółkowski rel. Przemyśl – Świnoujście pod nazwą IC Via Regia) zatrzymując się po drodze m.in. w Rzeszowie, Dębicy, Tarnowie, Krakowie, Katowicach, Opolu, Wrocławiu.
Kierunek Austria Nowe połączenie IC Prater kursuje na trasie Kraków Główny – Wiedeń. Pociąg przejeżdża między innymi przez Trzebinię, Oświęcim i Czechowice-Dziedzice, po czym kieruje się w stronę czeskiej granicy, gdzie zatrzymuje się m.in. w Bohuminie oraz Ostrawie. Jest to już 4. para pociągów na trasie Kraków-Wiedeń.
Co więcej dzięki wydłużeniu trasy pociągu IC Danubius, mieszkańcy Poznania mają możliwość bezpośredniego dojazdu do stolicy Austrii. Po drodze skład zatrzymuje się m.in. w Lesznie i Wrocławiu. Warto podkreślić, że tak jak dotychczas skład IC Danubius prowadzi również grupę wagonów do Krakowa. Nowością w zestawieniu tego pociągu jest wagon gastronomiczny.
Pociąg IC Porta Moravica (rel. Graz – Kraków) zyskał nową grupę wagonów jadących do Wrocławia. Jest to tym samym 2 połączenie stolicy Dolnego Śląska z kluczowymi austriackimi miastami. Na jego trasie znajdują się miasta: Wiedeń, Ostrawa, Bohumin, Racibórz, Kędzierzyn-Koźle czy Opole.
Łącznie pociągi z Polski do Wiednia kursują w równym takcie co 2 godziny (z jedną przerwą) co 4 godziny z Krakowa naprzemiennie z połączeniem z Warszawy przez Katowice.
Kierunek Czechy Pociągami PKP Intercity dojedziemy teraz do Czech z Warszawy i Katowic (7 razy dziennie), z Krakowa (7 razy dziennie), z Wrocławia (6 razy dziennie), z Poznania (5 razy dziennie) oraz z Rzeszowa i Przemyśla (2 razy dziennie). Nowością jest pociąg IC Olza rel. Kraków – Praga, który rozpocznie kursowanie od czerwca. Skład zatrzyma się m.in. na stacjach Oświęcim, Czechowice-Dziedzice, Zebrzydowice czy Bohumin.
Zmieniona została trasa nocnego pociągu IC Baltic Express, który od teraz będzie dodatkowo zatrzymywał się na stacji Toruń Główny oraz Iława Główna, zapewniając bezpośrednie połączenie wymienionych miast z Pragą i Trójmiastem.
IC Carpatią do Niemiec, Austrii, Czech, Słowacji i na Węgry
Nowością w połączeniach międzynarodowych jest pociąg IC Carpatia, który zapewnia bezpośredni dojazd do Monachium, Wiednia, Salzburga, Pragi, Bratysławy i Budapesztu. Pociąg zaczyna bieg w Przemyślu, zatrzymując się po drodze w m.in. Rzeszowie, Dębicy, Tarnowie, Krakowie i Katowicach. Na stacji Bohumin następuje dołączenie wagonów do kursującego do Monachium przez Wiedeń pociągu IC Chopin oraz w kierunku Pragi do składu jadącego bezpośrednio do stolicy Czech. Następnie wagony do Bratysławy i Budapesztu zostaną odłączone w Czechach na stacji Breclav.
Kierunek Litwa Podróżni mają także większą liczbę połączeń na Litwę. Z 1 do 3 wzrosła liczba pociągów na tej trasie.
Do kursującego obecnie pociągu IC Hańcza z Krakowa do Wilna przez Warszawę, Białystok, Suwałki i Kowno dołączają nowe pociągi: IC Wigry (rel. Szczecin – Poznań – Warszawa – Białystok – Wilno) oraz IC Jaćwing (Suwałki – Wilno). Wszystkie połączenia są realizowane z przesiadką przy jednym peronie w Mockawie na skład szerokotorowy kolei litewskich LTG Link.
Na odcinku Warszawa – Białystok pociągi pojadą bez zatrzymania na stacjach pośrednich. Dzięki temu oraz dzięki lepszej koordynacji przesiadki w Mockawie czas przejazdu z Warszawy do Wilna skraca się aż o około godzinę.
Kierunek Ukraina
W związku ze stale rosnącym zainteresowaniem przewozami pomiędzy Ukrainą i Polską, w nowym rozkładzie zostały uruchomione 3 nowe połączenia. Przez przejście graniczne Dorohusk – Jagodin pojedzie skład z Chełma do Charkowa. Przez przejście graniczne Przemyśl / Medyka – Mostiska będą kursować dwa nowe pociągi z Przemyśla do Charkowa. Dzięki współpracy PKP Intercity z Ukrzaliznitsia, liczba kursów wzrosła z 10 do 13 par, a połączenia są równomiernie rozłożone w ciągu doby.